Въпроси и отговори
От кои нормативни актове се води ВиК Ямбол в работата си?
Каква е разликата между общ и индивидуален водомер?
Общите водомери измерват цялото подадено количество вода в сградите етажна собственост. Индивидуалните водомери дават информация за консумацията на вода във всеки отделен обект от етажната собственост.
Чия собственост и отговорност са индивидуалните водомери?
Доставката, монтажът, проверката, поддържането и ремонтът на индивидуалните водомери са задължение на потребителите.
От къде може да бъде закупен нов водомер?
От ВиК Ямбол или от друг доставчик по ваш избор. Налице е възможност да заявите смяна на водомер по телефона, при което до адреса ви да бъде доставен нов уред. Повече информация може да намерите тук.
През какъв период от време индивидуалният водомер подлежи на проверка?
Периодичните проверки на индивидуалните водомери се извършват през 10 години по искане и за сметка на потребителите.
Какво следва, ако водомерът не е проверен в законовия срок или има повреда?
В случай че вашият индивидуален водомер е извън метрологична годност или има установена повреда, пред вас стоят възможностите да бъде проверен, отремонтиран или сменен с нов водомер.
Защо се получава разлика между отчетите на общия водомер и отчетите на индивидуалните водомери в сградите етажна собственост?
Причините са няколко:
- Голяма част от индивидуалните водомери отчитат с допустима грешка ± 3%, т.е. слабите течове от тоалетни казанчета и смесители е възможно да не бъдат отчетени. Те обаче се прибавят към общия моментен разход на вода и се отчитат от главния водомер.
- Ако в общите части на сградата се ползват чешми/тоалетни казанчета, техният разход се отчита от общия водомер, което може да доведе до разлика с отчетите по индивидуалните водомери.
- Възможно е разлика в отчетите да се получи заради периода на отчитане на главния водомер и индивидуалните водомери.
- Друга причина е загубата на вода в сградната водопроводна инсталация.
- Въздействие върху измервателните уреди от страна на потребителите.
- Наличие на домакинства без монтирани индивидуални водомери.
Как се разпределя разликата между консумацията на общия водомер и индивидуалните водомери в сградите етажна собственост?
Количествата начислена консумация по индивидуалните водомери се сумират. Полученото число се изважда от количеството вода, преминала през съответния общ водомер, и се получава разликата за разпределяне. Тази разлика се разделя на сумата от консумацията на индивидуалните водомери, за да се получи коефициентът за разпределяне. С този коефициент се умножава начислената консумация по всеки индивидуален водомер, за да се получи пропорционалната на всеки абонат част от изразходеното количество вода в общите части на сградата и загубите на вода в сградната водопроводна инсталация. Повече информация се съдържа в чл. 32 от Наредба № 4 от 14.09.2004 г.
Как да бъда сигурен, че сметките отговарят на потреблението ми?
За да бъдат точни данните в една потребителска сметка, е необходимо уведомяване на ВиК оператора за настъпили промени в потреблението на вода в съответния имот. Например:
- при невъзможност да бъде осигурен достъп на инкасатор до имота на датата определена за отчет на водомерите, показанията на уредите може да се подадат до 2 работни дни след това;
- при ремонт или подмяна на индивидуалните водомери в имота;
- при промяна в собственосттта на имота, учреденото право на строеж или на режима на неговото ползване;
- ако имотът не е посещаван от инкасатор повече от 6 месеца;
- ако се планира имотът да не бъде обитаван за определено време или ако след прекъсване имотът се обитава отново.
Как се формира стойността на ВиК услугите?
Стойността на ползваните от потребителите ВиК услуги се формира като сбор от цените на три компонента:
- Доставяне на питейна вода;
- Отвеждане на отпадъчни води (ако в района има изградена канализационна мрежа);
- Пречистване на отпадъчни води (ако отпадъчните води се отвеждат до пречиствателна станция).
В районите, които не са обхванати от пречиствателни станции за отпадъчни води, потребителите заплащат стойността на услугата доставяне на питейна вода и услугата отвеждане на отпадъчни води.
В районите, в които не е изградена канализационната мрежа и които не са обхванати от пречиствателна станция за отпадъчни води, потребителите заплащат само за услугата доставяне на питейна вода.
Цените на ВиК услугите се регулират от Комисията за енергийно и водно регулиране по реда на Наредба за регулиране на цените на водоснабдителните и канализационните услуги, приета с Постановление на Министерски съвет № 8 от 18.01.2016 г.
Актуалните цени на ВиК услугите на територията обслужвана от ВиК Ямбол са публикувани тук.
Как се разпределят отговорностите по отношение на водоснабдителната и канализационната мрежа между ВиК операторите и потребителите?
Предоставяната от ВиК операторите услуга е комплексна и включва доставка на питейна вода, отвеждане и пречистване на отпадъчни води.
Ремонтът и поддръжката на цялата водопроводна мрежа до общите водомери на сградите, включително и на самите тях, както и ремонтът и поддръжката на уличната канализационна мрежа и канализационните отклонения до сградните ревизионни шахти се извършват за сметка на ВиК оператора. Повече информация се съдържа в чл. 25 от Наредба № 4 от 14.09.2004 г.
Отговорност на потребителите е да поддържат за своя сметка и в добро техническо състояние сградните водопроводни инсталации след общия водомер, както и сградните канализации, включително ревизионните шахти, които са тяхна собственост.